وکیل دعاوی کیفری

وکیل دعاوی کیفری

  • 37

وکیل دعاوی کیفری

وکیل دعاوی کیفری به وکیل پایه یک دادگستری می گویند که پروانه وکالت خود را از کانون وکلای دادگستری دریافت نموده است. وکیـل دعاوی کیـفری نسبت به کلیه قوانین کیـفری و جزایی ایران اعم از قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفـری و قانون آيين دادرسی دادگاه هاي عمومي و انقلاب اطلاعات جامع و کامل دارد.

وکیل کیفری متخصص از آنجایی که کار کردن بر روی پرونده های جزایی جدیت و تلاش بالتری را به دلیل سیر طولانی رسیدگی طلب می نماید بایستی فردی کوشا و توانا باشد که از پیگیری پی در پی پرونده سرباز نزد. به این دلیل که وکیل کیفری متخصص بایستی بتواند از متهم و یا شخصی که متضرر شده است. با توجه به عنوانی که قانون جهت آن جرم در نظر گرفته است و آن را جرم انگاری نموده است به بهترین شکل دفاع کند.

دعاوی کیفری

در حالت کلی دعاوی به دو دسته تقسیم می گردند: دعاوی حقوقی و دعاوی کیفری
هنگامی که کسی قصد شکایت از فرد دیگری را دارد و یا به هر علتی حقوق فردی نقض می شود اولین مسئله ای که برای هر کس مطرح می شود این است که چه نوع دعوای را مطرح نماید با چه عنوانی و به کجا مراجعه نماید؟

به صورت کلی اگر فرد دعوای که می خواد مطرح نماید مربوط به اموال و اشخاص، مانند : ازدواج، طلاق، ارث، قرارداد فروش، اجاره و رهن و... باشد. فرد به دادگاه حقوقی بایستی مراجعه نماید به این دلیل که دعوا حقوقی میباشد.

اما اگر فرد شاکی از اعمالی که جرم محسوب می گردد بخواهد شکایت نماید بایستی به مراجع کیفری مراجع کند.

دعوای کیفری

دعوایی که فرد برای اعلام وقوع جرم به مراجع قضایی یا مجازات فرد مجرم مطرح می نماید. دعوای کیفری می باشد. در حقیقت دعوای کیفری هنگامی که یکی از عناوینی که در قانون مجازات اسلامی جرم شناخته شده است و برای آن مجازات تعیین شده مطرح می گردد. از جمله عناوین مجرمانه همانند: قتل، کلاهبرداری، خیانت در امانت، جعل، فحاشی، توهین و... است.

به فردی که برای رسیدگی به یک جرم به دادسرا مراجعه می نماید شاکی می گویند. نا گفته نماند که شکایت در دادسرا با برگه مخصوصی با عنوان شکوائیه که در حقیقت تقاضای کتبی یا شفاهی است شروع می شود.

وکیل-دعاوی-کیفری

دادگاه های صالح دعاوی کیفری و آیین دادرسی در امور کیفری

دعوای کیفری مربوط به جرم و مجازات است. و عناوین مجرمانه در قانون مجازات اسلامی بیان گردیده است. نحوه رسیدگی و مطرح نمودن دعوا در این خصوص در قانون آیین دادرسی کیفری بیان شده است. دادگاه های صالح در دعاوی کیفری جهت مراجعه شاکی ابتدا دادسرا یا کلانتری است به این صورت که شاکی یا مدعی خصوصی میتواند شخصا یا بوسیله وکیل شکایت خود را مطرح کند.

مراحل دعاوی کیفری

 دادسرا

مطابق با قانون آیین دادرسی کیفری جهت رسیدگی به یک جرم ابتدا بایستی شاکی یا مدعی خصوصی در دادسرا شکایت خود را نسبت به این موضوع مطرح نمایند. بعد از طرح موضوع در دادسرا بسته به موضوع جرمی که اتفاق افتاده است دادیار یا بازپرس که قاضی تحقیقات مقدماتی می باشند. موضوع رسیدگی نمده و تصمیم می گیرند که شخص مستحب رسیدگی در دادگاه است یا خیر و بر این اساس قرارهای قاطع صادر می نماید. و اگر نظر قاضی تحقیق بر این باشد که شخص مجرم است با صدور قرار مجرمیت پرونده را به دادگاه کیفری ارسال می نماید.

دادگاه کیفری

مرحله قاضی کیفری با بررسی قرار مجرمیت صادر گردیده است و اسنادی که در پرونده موجود می باشد و با تعیین وقت جلسه رسیدگی به موضوع رسیدگی نموده و بعد از انطباق تحقیقات دادسرا با قوانین کیفری اقدام به صدور رای در مورد موضوع می نماید. این دومین مرحله از رسیدگی کیفری است.

دادگاه تجدیدنظر

معمولا آرای صادر شده از دادگاه های کیفری قابل تجدید نظرخواهی توسط وکیل دعاوی کیفری در دادگاه تجدید نظر استان می باشند. بر این اساس برای کسی که رای صادر شده است یعنی متهم میتواند تقاضا نماید که پرونده جهت رسیدگی تجدید نظر خواهی به دادگاه تجدید نظر ارسال شود و ضمن تجدید نظر خواهی نیز اسناد و دلایل خود را ارائه کند.

 دیوان عالی کشور

مطابق با قانون آیین دادرسی کیفری بعضی از دعاوی دعاهایی که مجازات آن ها اعدام قصاص حبس ابد و یا طولانی یا قطع عضو مدت است. فرجام خواهی در دیوان عالی کشور می باشد بر این اساس فردی که رای دادگاه تجدید نظر بر علیه او صادر گردیده است باید تقاضای فرجام خواهی خود را به دیوان عالی کشور تقدیم کند دیوان عالی کشور بر اساس قوانین و مقررات به موضوع رسیدگی نموده و بررسی می کند که آیا رای صادر شده بر اساس قوانین و مقررات قانونی و موازین شرعی بوده است یا خیر.

وکیل-دعاوی-کیفری

اجرای احکام کیفری

نهایتا پس از قطعیت رای صادر شده پرونده برای اجرای حکم به اجرای احکام کیفری که در دادسرای مربوطه مستقر می باشد ارسال می گردد. اجرای احکام کیفری مطابق با رای که صادر گردیده است اقدام به اجرای رای می کند. و مجازاتی را که قانون گذار و قاضی پرونده برای مجرم پرونده در نظر گرفته است به مرحله اجرا منتقل می کند.

دعاوی و تقاضا های کیفری پس از صدور رای

بعد از صدور رای نیز دعاوی ای در دادگستری قابل طرح می باشند که اصل دعوای اعاده دادرسی طبق شرایط و مقررات موجود در قانون بعد از صدور رای قطعی قابل طرح است. همچنین در مورد تقاضای تخفیف مجازات و یا تبدیل مجازات و یا استفاده از امکاناتی که قانون جهت بهبود وضع  مجرمین در نظر گرفته است شامل آزادی مشروط.

جهت مطالعه ادامه مطلب کلیک کنید




  • تاریخ ارسال : شنبه 16 ارديبهشت 1402 ساعت: 14:34
  • نویسنده :

می پسندم نمی پسندم
نظرات()

مطالب مرتبط


بخش نظرات این مطلب



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

ورود کاربران

    نام کاربری
    رمز عبور

    » رمز عبور را فراموش کردم ؟
    عضويت سريع

    عضويت سريع

      نام کاربری
      رمز عبور
      تکرار رمز
      ایمیل
      کد تصویری
      چت باکس

      چت باکس


        نام :
        وب :
        پیام :
        2+2=:
        (Refresh)
        پشتيباني آنلاين

        پشتيباني آنلاين

          پشتيباني آنلاين
          آمار

          آمار

            آمار مطالب آمار مطالب
            کل مطالب کل مطالب : 1289
            کل نظرات کل نظرات : 0
            آمار کاربران آمار کاربران
            افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
            تعداد اعضا تعداد اعضا : 0

            آمار بازدیدآمار بازدید
            بازدید امروز بازدید امروز : 29
            بازدید دیروز بازدید دیروز : 0
            ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 3
            ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
            آي پي امروز آي پي امروز : 10
            آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
            بازدید هفته بازدید هفته : 32
            بازدید ماه بازدید ماه : 471
            بازدید سال بازدید سال : 3264
            بازدید کلی بازدید کلی : 23737

            اطلاعات شما اطلاعات شما
            آی پی آی پی : 3.16.47.74
            مرورگر مرورگر :
            سیستم عامل سیستم عامل :
            تاریخ امروز امروز :
            تبادل لینک هوشمند

            تبادل لینک هوشمند

              تبادل لینک هوشمند

              برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان شرکت طراحی سایت و سئو تبریز وبسایت و آدرس tabrizwebsite.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






              خبرنامه

              خبرنامه

                براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



                آخرین نطرات کاربران

                آخرین نطرات کاربران

                  درباره ما

                    شرکت طراحی سایت و سئو تبریز وبسایت
                    خوش آمدید

                  کلیه ی حقوق مادی و معنوی سایت مربوط به شرکت طراحی سایت و سئو تبریز وبسایت بوده و کپی برداری از آن با ذکر منبع بلامانع می باشد.
                  قالب طراحی شده توسط: تک دیزاین و سئو و ترجمه شده و انتشار توسط: قالب گراف